Analisis

Analisis Teknikal

Salah satu cara kebanyakan pedagang FX meramalkan perubahan kadar masa depan adalah dengan menganalisis corak pergerakan masa lalu. Ini sering disebut sebagai analisis teknikal, praktik yang telah digunakan sejak akhir 1800-an. Sejak tahun 1990-an, ia telah menjadi semakin penting melalui peningkatan penggunaan model komputer dan teknik membuat grafik yang maju.

Matawang jarang berada dalam jajaran perdagangan yang ketat dengan tempoh masa yang lama, dan biasanya mengembangkan tren yang kuat. Lebih daripada 80% jumlahnya bersifat spekulatif, yang mewujudkan pasaran yang sering keluar dari batasan dan membetulkannya sendiri. Pedagang yang terlatih secara teknikal dapat mengenal pasti tren dan pelarian baru yang memberikan pelbagai peluang untuk memasuki dan keluar dari kedudukan.

Analisis teknikal menggunakan carta

Penggunaan carta untuk mengenal pasti corak harga adalah kaedah analisis teknikal klasik. Carta digunakan untuk membuat catatan sejarah pergerakan harga yang memberikan maklumat penting untuk analisis arah aliran matawang. Tidak ada metodologi tetap yang digunakan untuk menafsirkan data carta, namun kemampuan untuk mengenali corak asas dapat membantu meramalkan pergerakan harga di masa depan. Pengecaman corak adalah latihan intensif dan praktik yang memerlukan pemeriksaan visual yang cermat terhadap carta harga. Penjelasan di bawah ini dirancang untuk memperkenalkan pelbagai corak carta, tetapi tidak boleh ditafsirkan sebagai bukti lengkap atau konklusif yang dapat diterapkan pada perdagangan tertentu.

Pergerakan harga yang digunakan dalam carta palang digambarkan menggunakan bar. Kepanjangan bar ini ditentukan oleh ketinggian dan kerendahan tempoh perdagangan (cth: sehari). Titik-titik kecil yang mendatar boleh digunakan untuk menetapkan harga pembukaan dan penutupan untuk tempoh perdagangan ini.

Carta candlestick menawarkan profil visual harga pasaran yang jelas, menjadikannya lebih mudah untuk mengkategorikan corak harga pasaran ke tahap yang lebih baik. Badan lilin mewakili perbezaan di antara buka dan tutup untuk jangka masa tertentu. Apabila kadar pembukaan lebih tinggi daripada kadar penutupan, candlestick adalah kukuh. Sekiranya kadar penutupan melebihi kadar pembukaan, candlestick berlubang.

Bahagian atas, bahagian bawah dan garisan trend adalah kaedah terbaik untuk mengenal pasti tahap harga yang signifikan dalam sejarah. Garisan trend dilukis untuk menghubungkan sama ada rangkaian tinggi atau rendah dalam trend. Mereka digunakan untuk mengesan trend yang sedang berkembang.

Tahap sokongan dan rintangan adalah salah satu komponen analisis teknikal yang asas namun penting yang menunjukkan tahap atas dan bawah. Tahap sokongan adalah tahap harga di mana pasaran yang merosot telah berhenti daripada terus jatuh dan akan bergerak ke sisi atau mula maju. Tahap rintangan adalah harga di mana pasaran yang sedang meningkat berhenti meningkat dan akan bergerak ke sisi atau mulai menurun.

Catatan: Tahap sokongan dan rintangan adalah halangan psikologi yang menyebabkan perubahan sementara dalam trend pasaran yang mendasari.

Pasaran tidak bergerak ke atas dan ke bawah secara langsung. Arah mana-mana pasaran pada sesuatu masa sama ada menaik, menurun atau ke sisi. Dalam trend ini, pasaran juga mempunyai pergerakan aliran balik (sokongan dan pengisian). Secara amnya, pasaran bergerak dalam gelombang dan seseorang pedagang harus memanfaatkan gelombang tersebut pada waktu yang tepat. Garis arah aliran yang menunjukkan had sokongan dan rintangan boleh digunakan sebagai kawasan jual beli.

Mengaplikasikan Analisis Teknikal

Carta boleh digunakan setiap hari (5 minit, 15 minit), setiap jam, setiap hari, mingguan atau bulanan. Carta yang anda kaji bergantung pada berapa lama anda berhasrat untuk memegang sesuatu posisi. Sekiranya anda berdagang jangka pendek, anda mungkin ingin merujuk kepada carta 5 minit atau 15 minit. Sekiranya anda berhasrat untuk memegang posisi selama beberapa hari, carta setiap jam, 4 jam atau harian mungkin lebih baik. Carta mingguan dan bulanan memampatkan pergerakan harga untuk membolehkan analisis trend jangka panjang.

Dengan bantuan sistem komputer yang canggih, pedagang dapat meramalkan trend pasaran masa depan berdasarkan purata yang dikira, kekuatan relatif trend naik atau turun, keadaan  pembelian berlebihan dan penjualan berlebihan dan banyak model matematik lain yang terbukti dapat membantu dalam meramalkan tingkah laku harga. Bahagian berikut akan menerangkan beberapa kaedah pengiraan asas dan penerapan kajian dalam senario yang berbeza.

RSI menganggarkan kekuatan atau kelemahan pasaran semasa dalam jangka masa tertentu. Ini adalah pengayun yang mengukur nisbah pergerakan ke atas dan ke bawah untuk instrumen tertentu dalam jangka masa yang ditentukan.

Apabila digunakan, ia akan mempengaruhi RSI secara langsung; semakin pendek tempoh selang yang digunakan semakin sensitif pergerakan sepadan dalam RSI. Sebaliknya, semakin lama tempoh yang ditentukan, semakin sensitif, oleh itu lebih perlahan, RSI. RSI hanya bergantung kepada perubahan harga untuk mengukur momentumnya.

Hasilnya muncul sebagai nilai peratusan antara 0 dan 100. Nilai antara 0-30 mewakili keadaan penjualan berlebihan, sedangkan nilai antara 70-100 mewakili keadaan pembelian berlebihan. Analisis pembelian berlebihan/penjualan berlebihan adalah teras utama RSI. Penilaian ini didasarkan kepada anggapan bahawa penutupan yang lebih tinggi menunjukkan pasaran yang kuat, sementara penutupan yang lebih rendah menunjukkan persekitaran perdagangan yang lebih lemah.  

CATATAN: RSI berprestasi lebih baik semasa keadaan pasaran pembelian berlebihan/penjualan berlebihan dan sebagai petunjuk berbeza.

Stochastik adalah pengayun popular yang digunakan untuk menilai momentum harga. Ianya mengukur penutupan harga yang berkait dengan julatnya dan diwakili oleh nisbah dikalikan dengan 100. Ukuran ini disebut sebagai %K, sementara ukuran lain, %D, adalah purata bergerak %K. Purata bergerak 3-tempoh yang diterapkan pada %K menghasilkan nilai yang wajar. Nilai-nilai ini diplotkan pada skala 0 hingga 100.

Konsep stokastik didasarkan pada premis bahawa ketika harga bergerak lebih tinggi, penutupan seharian akan semakin hampir dengan ketinggian julat harian. Kebalikannya berlaku pada aliran menurun. Nilai lebih daripada 70 menunjukkan keadaan pembelian berlebihan, sementara nilai di bawah 30 menunjukkan keadaan penjualan berlebihan.

Sekiranya %K melintasi garisan %D dari atas (bawah) di bahagian atas (bawah) grafik, isyarat jual (beli) diberikan. Perbezaan antara garis %K dan %D menunjukkan trend baru mungkin muncul.

Purata bergerak adalah pengiraan matematik yang melancarkan atau menghilangkan turun naik data dan membantu menentukan bila untuk membeli dan menjual. Purata bergerak menjelaskan trend jangka panjang pasaran sementara menghapuskan turun naik jangka pendek. Mereka sering digunakan oleh pengurus portfolio profesional, dan tetap menjadi alat yang popular kerana trend dapat ditentukan secara matematik, menjadikan analisis komputer mengenai trend harga menjadi kenyataan.

Purata bergerak mudah dibina dengan menambahkan harga penutupan sebilangan tempoh (cth: hari) dan membahagi dengan angka tersebut. Setiap tempoh (hari), harga tertua dalam siri ini diturunkan dan penutupan terakhir ditambah. Apabila nilai-nilai ini digambarkan, trend yang lancar dapat dilihat.

Purata bergerak berwajaran menekankan data terbaru kerana ini mempengaruhi sensitiviti purata dengan lebih mudah. Dalam purata bergerak, data semasa lebih relevan kepada pandangan perdagangan daripada maklumat sejarah, lalu 'pemberatan' diterapkan pada data terbaru.

Purata bergerak eksponensial menghasilkan purata selama sejumlah pemerhatian atau jangka masa yang tetap. Ia menggunakan faktor pelancar untuk menerapkan kenaikan pemberatan pada jangka masa yang lebih baru. Purata eksponensial menggunakan nilai sebelumnya daripada purata bergerak eksponensial untuk mengira nilai semasa, sementara nilai berwajaran turun dari titik data tertua dalam tempoh purata bergerak yang dipilih.

CFDs and Spot FX are complex instruments and come with a high risk of losing money rapidly due to leverage. 71.31% of retail investor accounts lose money when trading CFDs with this provider. You should consider whether you understand how CFDs and Spot FX work, and whether you can afford to take the high risk of losing your money. Baca selanjutnya
Baca selanjutnya
E-mel Hubungi Chat